Notícies Palma

Ple en directe Canal YouTube Twitter Ajuntament Facebook Ajuntament

Palma es transformarà en ciutat 30 el mes d'octubre

22 de setembre de 2020

Hila: "Canviar el model de ciutat cap a una ciutat 30 a Palma implica valentia; el nostre objectiu és que la ciutat sigui més sostenible, més amable, on la ciutadania tingui més protagonisme"

A partir d'ara l'Àrea de Mobilitat revisarà les velocitats permeses a la xarxa viària de Palma i rebaixarà els límits de determinades vies a 40 i 50 km/hora

L'Ajuntament llança una campanya informativa amb el lema "Respecta, conviu, comparteix", que té per objectiu donar a conèixer la mesura "Palma, ciutat 30"

Palma, 22 de setembre de 2020.- El batle de Palma, Jose Hila, juntament amb el tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, ha explicat avui que Palma serà ciutat 30 el mes d'octubre.

Aquesta modificació de l'article 7 de l'Ordenança de circulació, que fou aprovada inicialment al ple del mes de maig, i que redueix en 10 km/h la velocitat genèrica de circulació permesa per a circular per Palma, que passa de 40 km/h a 30 km/h, s'aprovarà de forma definitiva al ple que se celebra aquest dijous.

Una vegada aprovada de forma definitiva, se n'haurà d'informar el Govern i la Delegació del Govern, i es tornarà a publicar al BOIB i entrarà en vigor.

Hila i Dalmau han detallat el canvi que suposarà per a la ciutat aquesta mesura. La xarxa viària de Palma està formada per un total de 2.700 carrers i, a partir del mes d'octubre, aquesta mesura s'aplicarà a uns 2.600, és a dir a un 90% del total de carrers de la ciutat.

El batle ha explicat la "valentia" que suposa fer de Palma una ciutat 30. "No és senzill canviar la concepció d'una ciutat com Palma, on el vehicle privat té un pes molt destacat. Fer-ho implica valentia, una valentia que es fa des del convenciment i la certesa que es vol aconseguir l'objectiu marcat: una ciutat més sostenible, més amable, on la ciutadania tengui més protagonisme", ha dit.

Hila ha explicat que "amb la Palma 30 tindrem una ciutat més sostenible, més segura per al vianant, amb menys renou i un trànsit calmat. En resum, un millor lloc per a viure-hi", ha explicat.

Objectius

Transformar Palma en una ciutat 30 suposa una gran passa per a assolir els següents objectius de l'equip de govern:

  • Lluitar contra el canvi climàtic reduint emissions
  • Fer realitat un model de ciutat més amable, en la qual els vianants guanyen espai i protagonisme enfront del cotxe
  • Millorar la convivència entre diferents modalitats de transport per a realitzar desplaçaments dins la ciutat: vehicles, transport públic, vehicles de mobilitat personal (patinets), bicicletes i trajectes a peu.

Es tracta d'una mesura que ja s'ha aplicat amb èxit a moltes altres ciutats com Barcelona, Bilbao, València, la Corunya o Alacant, i que segueix les recomanacions de la FEMP. Està demostrat, a més, que a les ciutats 30 augmenta la seguretat viària, ja que el risc de mortalitat en un atropellament a 50 km/hora és vuit vegades major que si el vehicle circula a 30 km/hora (dades de l'OMS).

Mesures complementàries

Aquesta modificació de l'Ordenança per a convertir Palma en una ciutat 30 és una primera passa per a pacificar el trànsit dins la nostra ciutat. No serà l'única. Des de Mobilitat estan fent feina en dues accions més:

  • La primera: per a harmonitzar aquesta nova velocitat de circulació genèrica amb la resta de velocitats permeses a la xarxa viària de Palma, l'Àrea de Mobilitat Sostenible rebaixarà els límits de velocitat permesos a altres vies de Palma (vies principals i vies col·lectores que són vies de caràcter radial o transversal a la ciutat) a 40 o 50 km/hora.
  • La segona: s'està estudiant en quins carrers de la xarxa viària principals es poden implementar carrils 30.

En aquest sentit, l'Àrea de Mobilitat Sostenible està treballant en una llista de carrers amb noves definicions de velocitats permeses a Palma i on, a partir del mes d'octubre, s'haurà de reforçar la senyalització. Així mateix, a diferents punts d'entrada a la ciutat també es col·locaran senyals advertint que el nou límit de velocitat genèric és de 30 km/hora.

Per tal de vigilar el compliment d'aquesta mesura, en una primera fase es llançarà una campanya informativa i, a més, l'Àrea de Mobilitat Sostenible té previst instal·lar tres nous radars de control de velocitat. Cal recordar que actualment a Palma hi ha sis radars ubicats a punts fixos amb dues càmeres i un foto-vermell.

Campanya informativa: respecta, conviu, comparteix

De forma paral·lela, a partir d'avui mateix l'Ajuntament llança una campanya informativa amb el lema "Respecta, conviu, comparteix", que té per objectiu donar a conèixer la mesura "Palma, ciutat 30" en diferents formats i suports: banderoles, OPIs, Bicipalma, tanques, vídeos a xarxes socials, falques de ràdio, etcètera. Aquesta campanya té per objectiu apropar els beneficis d'aquesta mesura a la ciutadania

Data darrera modificació: 23 de setembre de 2020

Agenda